DESPRE SUBIECTUL DE EVALUARE NAȚIONALĂ, cl a VIII-a, 20.06.2019 Prof. Florin Antohe, Galați Acum un an , in aceeasi perioada, la cateva zile dupa examenul de Evaluare Nationala la matematica 2018, felicitam public membrii CNEE pentru subiectul propus. Imi amintesc ca cele scrise de mine atunci au starnit atat reactii pozitive cat si negative, dar cu siguranta numarul celor pozitive era mult mai mare decat al celor negative. Anul acesta este foarte bine ca CNEE nu a cedat criticilor de anul trecut si a propus un subiect foarte bine calibrat, dupa cum spun multi poate putin mai dificil decat cel de anul trecut. De aceea merita din nou felicitati. Nu se mai poate sa avem subiecte de genul celor din 2013 sau 2015, cand elevul de 6 la clasa putea obtine cu usurinta 9,5. De ce spun ca subiectul de anul acesta a fost foarte bine calibrat? Pentru ca un elev care a invatat la matematica, dar nu a aprofundat putea obtine nota 8, asa cum este si normal. Restul care au aprofundat puteau obtine note intre 8 si 10 in functie de gradul de aprofundare a notiunilor. Subiectul I are itemi de bun simt. Toti elevii care au promovat clasa a opta ar fi trebuit sa se descurce fara probleme la astfel de itemi. Subiectul al II-lea. Orice elev ar trebui sa stie sa deseneze o piramida, sa calculeze media geometrica a doua numere, sau sa faca operatii cu fractii. Pana la urma acesta e examenul pe baza caruia elevul ajunge la liceu. Fara notiuni de baza ca acestea e cam greu sa se descurce. Itemul 4 a) care cere reprezentarea grafica a functiei are un nivel extrem de scazut de dificultate, deci putea fi tratat de absolut orice elev. Itemul 5 este de asemenea usor, expresia propusa este clasica. Doar itemii 3 si 4 b) ar fi putut crea ceva dificultati, dar nu pentru ca sunt extrem de dificile, ci pentru ca majoritatea elevilor sunt din pacate superficiali. Subiectul al III-a are cel putin trei itemi de bun simt: 1 a) si 2 a); b). Itemul 1 b) e de o dificultate intermediara, dar devine foarte usor daca elevul observa imediat ca triunghiul AEB e dreptunghi isoscel. Itemii 1 c) si 2 c) sunt intr-adevar mai dificili, fac diferenta intre elevul de nota 9 si nota 10, asa cum este si normal la un astfel de examen. De precizat ca exista elevi care la itemul 2 c) au venit cu solutii mai frumoase decat cea din barem. Ar mai fi de remarcat ca timpul de lucru de doua ore a fost ok pentru elevii care au mers "din prima" pe metoda cea mai simpla. In cazul in care elevii au folosit metodele mai complicate, au terminat testul la limita. Unii chiar nu au reusit sa-l termine desi ar fi stiut sa rezolve totul. In concluzie un subiect frumos. Nota 5 se obtinea extrem de usor. Nota 8 putea fi obtinuta de multi elevi. Notele de la 9 in sus se obtineau mai greu.
|